Sara Rman: V teku

15 May - 15 June 2023
Pregled

Fotografska praksa Sare Rman na prvi pogled morda deluje, kot da spada v katero drugo polje ustvarjanja – njena dela materiale pretresajo in distorzirajo do takšne mere, da v razstavljenih objektih težko prepoznamo njihovo primarno funkcijo. Proces dela umetnice, ki za svoje izhodišče še vedno jemlje fotografijo, se pogosto začne v temnici, kjer se Sara Rman počuti najbolj domače – nabira najrazličnejše fotografske papirje, eksperimentira z emulzijo in osvetlitvijo ter poskuša iz materialov izvabiti nepredvidljive učinke. Do dela pristopa neobremenjeno in z radovednostjo, pogosto uporablja zavržene materiale ali eksperimentira s filmi pretečenega roka. Ker jo zanima predvsem materialnost fotografskega nosilca, ga manipulira tudi na drugačne načine. Izpostavlja ga žganju, krivljenju, kemikalijam, barvam, vodi in drugim elementom, ki ga pretvorijo do neprepoznavnosti. Čeprav končna dela ohranjajo navezavo na fotografijo, je njena praksa zaradi procesa izrazito performativna, tudi zato, ker umetnica procesa nikoli ne šteje za končanega in v njem vedno vidi možnost za nadaljno manipulacijo materiala.

 

Prav na slednjo misel se navezuje naslov razstave, ki opozarja na njeno zavezanost raziskovanju, eksperimentiranju in igri, bistvenim elementom njene umetniške prakse. Na razstavi predstavlja raznolike pristope, s katerimi  združuje dela iz serij Medij, 4×5'', Pasteli, Solarna tekstura, Nosilec, Brezno in drugih. Že iz njihovih naslovov je razvidno, da avtorica pri svojem delu preizprašuje medij fotografije, išče njegove alternativne funkcije in spreminjajoče se oblike, pri vsakem posameznem delu pa prevprašuje meje materiala in ga z mehansko manipulacijo spravlja v oblike, ki zamajejo gledalčevo percepcijo o njegovem izvoru. Percepcija gledalca je za Saro Rman prav tako pomembna kot materialnost objekta – z različnimi načini osvetlitve ustvarja prostorske instalacije, ki v odvisnosti od gledalčeve perspektive in kota razkrivajo različne forme in teksture. Tako v delo dodaja tudi določeno mero interaktivnosti, saj se končna oblika objekta razkrije šele skozi način gledanja samega opazovalca. V svoji fotografski praksi se umetnica najpogosteje sprašuje o indeksni kakovosti medija, njegovih alternativnih funkcijah, ki presegajo zgolj slikovne zmožnosti in arbitrarnost, predvsem pa se skozi čas njeni objekti vedno spreminjajo, razpadajo ali nadgrajujejo, namesto da bi ostali ujeti v eni sami obliki.


Hana Čeferin

 

O UMETNICI

Sara Rman (1992) deluje na različnih področjih umetnosti in ročnih obrti. Fotografski medij ji služi kot orodje izraznosti, skozi katerega raziskuje koncepte identitete, razsežnosti polja svobode in surove estetike. Leta 2017 je za diplomsko delo Svobodni duh časa prejela nagrado za izjemne študijske dosežke v študijskem letu 2016/17. Svoje delo je predstavila na številnih razstavah v Sloveniji in tujini. V zadnjih treh letih je med drugimi razstavljala v Galeriji Škuc, R SPACE in Galeriji Alkatraz v Ljubljani, Galeriji Račka v Celju, na razstavah Haunted House of Horror v Londonu in After All v Krakovu ter na samostojni razstavi Swallow Your Pride v Košicah.