Lars Sekulič Berce / Sinestezija: Izhodišča
Projekt Izhodišča je večletni razstavni projekt Galerije Fotografije, ki dvakrat na leto predstavi izbranega/o mladega/o umetnika/co in mu/ji omogoči razstavo v galerijski knjigarni ter srečanje z galerijsko prodajo umetnosti.
Lahko vizualno podobo zatipamo, jo okusimo ali slišimo? Bi lahko zavohali oblike,
slišali barve ali zatipali črke? Stanje mešanja čutnih zaznav, ki je povečini prirojeno,
se imenuje sinestezija. Zanjo je značilno, da se z enim dražljajem aktivira več čutil –
kjer bi večina ljudi le videla vizualno podobo, jo redki ljudje lahko tudi zavohajo,
okusijo, zatipajo ali slišijo. Sinestetično stanje v ljudeh, ki za to nimajo genetske
predispozicije, lahko sproži le uživanje substanc, ki halucinogeno in nevrološko
vplivajo na posameznika, da dražljaje prične doživljati z več čutili obenem, ti se
spojijo v eno celoto, meje med čutnimi zaznavami pa se postopoma meglijo. Stanje
sinestetov ne ovira pri vsakdanjih opravilih, je le drugačen način zaznavanja
vsakdanjega okolja – pogosto omogoča tudi bolj poglobljeno doživljanje okolice.
Dejstvo je, da procesiranje dražljajev in uporaba specifičnih čutil nista univerzalno
doživetje, temveč sta odvisni od posameznikovih zaznavnih predispozicij.
Stanje sinestezije v svojem projektu naslavlja tudi Lars Sekulič Berce, ki ga je v
istoimenski fotografski seriji poskušal uprizoriti v vizualni formi. Projekt je nastal leta
2022 kot posodobljena verzija njegovega zaključnega diplomskega projekta,
realiziranega leta 2019 na Akademiji za vizualne umetnosti v Ljubljani. Skozi proces
eksperimentiranja z različnimi tehnikami, materiali in mediji so nastale podobe
abstraktnih kompozicij, v katerih se spajajo kosi stekla, vodni mehurčki, dinamične
akrilne barve, olja in drugi materiali, ki s svojimi raznovrstnimi teksturami in
asociacijami v gledalcu vzbujajo različne čutne dražljaje. Eklektične kombinacije
materialov in barv so s svetlobo in fotografsko obdelavo povezane v kompozicije, ki
mestoma mimikrirajo abstraktne slikarske motive. Te s pomočjo novih tehnologij
‘prevaja’ v njihovo sodobno različico. S samo dekonstrukcijo odsevanja svetlobe, kot
namiguje naslov dela Sinestezija, podobe prikazujejo umetnikovo lastno
interpretacijo tega nevrološkega stanja. Z uporabo večih elementov Sekulič Berce
poskuša sprožiti sinestetično stanje, pri katerem v gledalcu aktivira več čutil, kot le
za fotografijo značilni vid.